BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, March 17, 2011

ISNIN 14/03/2011

KURANG AJAR

Perkara yang berlaku pagi tadi membuatkan emosi aku terganggu. Sikap kurang ajar yang ditunjukkan oleh pekerja lelaki kafe Kolej Harun Aminurrashid (KHAR) menyentuh perasaanku. Sewaktu aku ingin mengambil makanan, iaitu ayam masak merah, aku menggunakan plastik yang disediakan untuk mengambil makanan. Plastik itu bersaiz kecil sedangkan ayam tersebut bersaiz lebih besar daripada plastik itu. Kawanku mencadangkan agar aku menggunakan bekas makanan untuk mengambil makanan tersebut. Ketika aku ingin membayar makanan di kaunter, pekerja kafe tersebut telah memerliku.

             Pekerja: Rugilah  hari ini, guna bekas makanan.

Aku    : Saya terpaksa gunakan bekas makanan disebabkan plastik terlalu kecil  dan       susah untuk mengisi lauk.
Pekerja: Janganlah marah saya. Bukan saya yang jaga plastik tu, manalah saya tahu besar ke kecil.  (dengan nada suara yang tinggi)
Aku     : Saya bukanlah marahkan awak. Saya cuma cakap.


Lantas pekerja itu bertanyakan kepada rakannya sama ada terdapat plastik besar dalam simpanan mereka. Rakannya itu menyatakan bahawa plastik yang paling besar adalah plastik sampah yang berwarna hitam. Aku terkejut dengan jawapan yang dituturkan oleh pekerja itu.

Pekerja : Ambil plastik sampah tu, letakkan di hadapan. Senang sikit orang nak ambil  lauk. Besarkan.

Aku berpendapat lebih baik aku berdiam diri kerana aku tidak ingin bertelagah dengan pekerja yang bersikap kurang ajar itu. Aku bimbang aku tidak dapat mengawal diri apabila emosi menguasai diri. Aku hanya menghadiahkan pekerja itu dengan ucapan ‘terima kasih’ sebelum aku beredar selepas membayar makanan walaupun di dalam hati ini hanya Allah S.W.T sahaja yang tahu perasaaanku.

Komen:
Aku beranggapan bahawa pekerja tersebut bersikap kurang ajar dengan memerli dan memarahi aku. Pekerja tersebut tidak seharusnya menyamakan makanan seperti sampah dan menghina pelanggan. Setiap tutur kata mengambarkan keperibadian diri seseorang.

Cadangan:
Aku berpendapat bahawa peniaga kafe kolej kediamanku seharusnya mengutamakan pelanggan dan menunjukkan sikap yang baik serta mesra. Selain itu, peniaga haruslah menyediakan kemudahan kepada pelanggan. Tutur kata yang digunakan haruslah dijaga agar tidak akan ada individu yang terasa hati. Bahasa melambangkan bangsa. Renungkanlah.




0 comments: