BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, March 6, 2011

JUMAAT 4/03/2011

SISTEM PANGGILAN DALAM DIALEK PAHANG

Setiap negeri mempunyai dialek yang tersendiri. Pada hari ini aku ingin berkongsi maklumat mengenai dialek Pahang. System panggilan atau kata gandi nama diri dalam pertuturan masyarakat di negeri Pahang. System panggilan yang digunakan oleh masyarakat berbeza mengikut daerah tetapi terdapat juga persamaan antara daerah-daerah tersebut. Contohnya:


Dialek Pahang

Maksud dalam bahasa Melayu


kas
saya (digunakan di daerah Jerantut, Lipis dan Raub)

koi
saya, aku (digunakan di daerah Temerloh)

aok
awak

aok me
kamu semua

dema
awak atau biasanya untuk menunjukkan orang yang ramai.

di
saya (digunakan di daerah Jerantut)





Komen/ Cadangan:

Setiap dialek mempunyai persamaan dan perbezaan sama ada daripada segi makna atau sebutan. Kedudukan georafi juga mampu membezakan dialek yang digunakan dalam pertuturan walaupun daerah-daerah penuturnya adalah dalam negeri yang sama.

0 comments: