BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, February 21, 2011

JUMAAT 18/02/2011

PANGGILAN


Aku menghabiskan masa cuti hujung mingguku selama tiga hari di kampungku yang terletak di Jerantut, Pahang. Aku menggunakan perkhidmatan bas untuk pulang ke kampung. Penumpang yang berada di belakang tempat duduk aku merupakan kanak-kanak. Terdapat tiga orang kanak-kanak yang duduk di kerusi yang mempunyai dua tempat duduk itu dan ibu kepada kanak-kanak tersebut duduk di belakang kerusi kanak-kanak tersebut sambil memangku anaknya yang masih kecil.  Tiba-tiba salah seorang daripada kanak-kanak itu menangis. Lalu aku terdengar ibu kepada kanak-kanak tersebut memarahi anaknya yang lebih besar itu. Kata ibunya,” Aku suruh kau jaga adik, bukannya suruh kau usik dia. Kalau kau kacau lagi, siap kau. Buat bising dalam bas, nanti orang marah.”


Komen/ Cadangan:

Ibu kanak-kanak tersebut seharusnya menggunakan bahasa yang lebih halus untuk menasihati anak-anaknya. Hal ini demikian kerana bahasa yang halus lebih meresapi ke dalam sanubari dan lebih berkesan. Penggunaan kata ganti nama diri  (KGND) “aku” dan “kau” tidak sesuai digunakan apabila berkomunikassi dengan anak-anak. Penggunaan KGND yang sesuai dapat mewujudkan komunikasi yang lebih berkesan.

0 comments: