BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 12, 2011

ISNIN 07/02/2011



KESETIAAN TERHADAP BAHASA



Hari ini pensyarah kesayangan aku, Dr. Siti Saniah Abu Bakar telah mengutarakan  satu persoalan di dalam kelas Sosiolinguistik Melayu. Persoalan tersebut telah membuatkan aku berfikir daripada sudut positif dan negatif. Persoalan yang diutarakan oleh Dr. Siti Saniah, iaitu “Mengetahui lebih daripada satu bahasa akan menimbulkan kesan yang negatif.”



Komen/ Cadangan:
Bagi pendapat aku, persoalan yang diutarakan oleh Dr. Siti Saniah sebenarnya boleh dihuraikan daripada sudut pandangan positif dan negatif. Aku berpendapat bahawa mengetahui lebih daripada satu bahasa akan menimbulkan kesan yang positif sekiranya kita bijak menggunakan bahasa mengikut keadaaan dan kesesuaian. Hal ini demikian kerana mengetahui lebih daripada satu bahasa sangat penting kerana terdapat banyak sumber maklumat dalam bahasa Inggeris.


Namun, daripada sudut pandangan negatif pula, fikiran akan menjadi kusut kerana banyak sistem bahasa yang abstrak tersimpul dalam fikiran kita sehingga kita tidak dapat menggunakan satu bahasa dengan baik. Secara tidak langsung, timbul penggunaan bahasa yang kacau bilau. Tambahan pula, penggunaan bahasa selain daripada bahasa kita sendiri akan menimbulkan masalah kesetiaan terhadap bahasa, yakni kita tidak akan setia atau cinta kepada bahasa itu sendiri dan tidak akan menggunakannya dengan penuh kebanggaan. Ini akan mengakibatkan bahasa itu tersisih.


Oleh itu, kita haruslah bijak dalam penggunaan bahasa sama ada bahasa Melayu atau bahasa lain. Bahasa adalah lambang sesuatu bangsa. Kita harus mengekalkan identiti bangsa kita melalui bahasa.




0 comments: