BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 12, 2011


SABTU 12/02/2011



NILAI MENGHARGAI


Aku melihat rakan serumahku begitu khusyuk menonton cerita. Timbul perasaan ingin tahu aku mengenai cerita tersebut. Rakan serumahku menyatakan bahawa cerita yang ditontonnya bertajuk ‘Playful Kiss’ dan sangat seronok untuk ditonton. Cerita ini adalah cerita berbahasa Korea yang mengisahkan percintaan pelajar sekolah dan universiti. Aku gemar juga menonton cerita Korea dan cerita Jepun. Aku mengambil sedikit kesempatan untuk menonton cerita tersebut.

Komen/ Cadangan:

Perkataan seperti “komawa”, “kumapta”, dan “arigato ghozaimas”, sering aku dengar apabila menonton cerita Korea dan Jepun. Mereka sangat berbudi bahasa, menghormati orang tua dan terkenal dengan adab sopan yang tinggi. Tetapi aku sering tertanya, mengapa cerita Melayu kurang menyelitkan nilai  menghargai dan menghormati kepada individu lain? Berbanding dengan Korea dan Jepun, penghargaan dan penghormatan itu bagaikan sesuatu yang wajib dan menjadi amalan dalam hidup mereka. Mereka tidak mengira sesiapa pun untuk menyatakan ucapan terima kasih itu. Sekiranya masyarakat kita turut bersikap sedemikian pasti negara kita yang berbilang kaum ini akan lebih erat hubungannya dan hidup dalam suasana aman dan damai. “Kesopanan menjadikan kita lebih bertamadun”.



0 comments: