BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, January 22, 2011


JUMAAT 21/01/2011

Dewan Seri Tanjung, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)


Hari ini aku dan rakan-rakan menghadiri seminar Isu-isu Sosiolinguistik Bahasa Melayu Semasa yang dianjurkan oleh pensyarahku, Dr. Siti Saniah. Tetamu yang dijemput khas oleh pensyarahku cukup bermakna kepada aku, iaitu Prof. Dr. Awang Sariyan. Seminar ini bermula pada pukul 9.00 pagi dan berakhir pada pukul 11.30 pagi. Ketika Prof. Dr. Awang Sariyan menyampaikan ceramahnya, aku sungguh tertarik dengan jenis-jenis bahasa moden yang diutarakan oleh beliau, iaitu bahasa SMS yang digunakan pada masa kini. Beliau menyenaraikan bahasa SMS  seperti leh join, sape, askum, korang, camne dan leh.


Selesai para tetamu menjamu selera, kami telah mengadakan sesi bergambar untuk dijadikan kenangan. Ketika rakanku mengambil gambar, dia telah menggunakan bahasa rojak. “Ok, semua sedia. Satu, dua, tiga. One more,” kata rakanku itu.


Komen/ cadangan:

Bahasa SMS yang digunakan adalah merupakan singkatan atau bahasa dialek. Bahasa SMS semakin meluas penggunaannya pada masa kini. Selain itu, aku bersetuju dengan pendapat seorang  pensyarah yang berada berhampiran denganku ketika sesi bergambar itu. Beliau menyatakan bahawa kadang kala kita sering menggunakan bahasa rojak kerana bahasa itu sudah sebati dengan hidup kita. Namun, tidak salah sekiranya kita menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya dalam kehidupan. Secara tidak langsung, kita dapat memartabatkan bahasa kita. Hal ini demikian kerana majunya bahasa Melayu adalah kerana kita sendiri yang mengagungkannya sebagai bahasa kebangsaan dan warisan kita.





Ketika sesi bergambar dengan para tetamu dan ahli jawatan kuasa yang terlibat.




Ketika bergambar dengan idola kami, Prof. Dr. Awang Sariyan. 



0 comments: