BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, January 19, 2011

SELASA 18/01/2011


Pada malam ini aku bersama rakan-rakanku telah menghadiri perhimpunan pelajar Persatuan Bahasa Melayu (PERBAYU). Walaupun aku agak keletihan kerana menghadiri kelas pada waktu pagi dan petang, namun demi PERBAYU dan rasa tanggungjawab aku gagahkan diri menghadiri perjumpaan tersebut. Apabila aku memasuki Auditorium Utama, aku agak terkejut apabila melihat jumlah pelajar yang menghadiri perjumpaan tersebut. Pada fikiran aku hanya separuh sahaja yang menghadiri perjumpaan ini. Ketika mendengar ucapan oleh penasihat persatuan, iaitu Dr. Hj Zulkeflee Hj Yaacob, aku terdengar perbualan pelajar yang berada di belakang aku. Pelajar tersebut merupakan junior aku tapi tak dapat dipastikan semester dua atau empat.


            Pelajar A : Aku datang bukan nak dengar kuliah, 
                             dah-dah lah cakap tu.
            Pelajar B : Boringlah, dah la mengantuk ni.

Komen: Pelajar tersebut tidak menghormati pengucap apabila mendengar ucapan. Penggunaan bahasa rojak juga dapat dilihat dalam percakapannya yang menggunakan perkataan bahasa Inggeris, iaitu boring.

Cadangan : Kita seharusnya mempunyai kesedaran kendiri. Kita seharusnya menghormati orang yang berucap tanpa mengira taraf, kedudukan atau umur seseorang itu. Penggunaan bahasa Melayu dalam pengucapan adalah lebih indah kerana bahasa adalah jiwa bangsa.



Ketika Dr. Hj Zulkeflee Hj Yaacob berucap.




Hanya sebahagian pelajar sahaja yang menghadiri perjumpaan PERBAYU.



0 comments: